Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Allt om Maserati

    Maserati, även känt som Officine Alfieri Maserati SpA, är ett italienskt märke som tillverkar snygga och lyxiga sportbilar. Maserati känns igen genom sin symbol, treudden, som ofta placeras framtill i grillen på bilarna. Bilmärket har sedan en lång tid tillbaka spelat en viktig roll i kulturen och historien innom sportbilar. Maserati har över världen kommit att bli känt som motorisk excellens och idag är varumärket aktuellt på över 70 marknader. Bilarna som tillverkas är av sportig, men elegant design, och dem känns igen utav sina distinkta och personliga linjer. Idag är Maserati känt för tillverkning utav olika varianter av modellerna Ghibli, Levante, Quattroporte, GranTurismo och GranCabrio.

    Kärlek för motorer

    Maserati grundades år 1914 i staden Bologna, i Italien och har numera sitt huvudkontor i en stad vid namn Modena. Företaget grundades utav en man vid namn Alfieri Maserati och av tre hans bröder. Intresset för fordonsindustrin fick Alfieri ifrån sin äldre bror Carlo, som länge arbetade inom branschen. Bland annat hade Carlo arbetat för ett företag vid namn Isotta Fraschini, som Alfieri senare kom att öppna en serviceverkstad för. Detta blev starten för Società Anonima Officine Alfieri Maserati, och efter brodern Carlos död, engagerade sig även de andra bröderna, Bindo, Ernesto och Ettore, i företaget.

    Modena

    Treudden

    Det var runt år 1920 som Maserati bestämde sig för att skapa en logotyp som skulle få företaget att sticka ut ifrån mängden. Dem beslutade tillsammans att brodern, Mario, som inte var särskilt insatt i företaget i övrigt, skulle få dra sitt strå till stacken. Mario fick sin inspiration till treudden ifrån statyn ”Neptune’s statue” på Piazza Maggiore i Bologna. Treudden står för kraft och styrka, vilket också speglas bra i Maseratis eleganta och lyxiga sportbilar. Alfieri jobbade länge som mekaniker för ett företag vid namn Diatto, här var han även förare i företagets racingbilar och utvecklade en förkärlek för just dessa snabbare fordon. Detta ledde till att han år 1926 bestämde sig för att sluta i företaget och började tillverka sin alldeles egenkonstruerade racingbil som kom att kallas ”Maserati Typ 26”. Alfieri gick bort år 1932, men tillverkningen utav racingbilar dog inte ut för det. Maserati medverkade länge i tävlingen Grand prix, och en utav världens främsta racerförare, Tazio Nuvolari, var en av dem som förespråkade märket. Maserati tävlade också en tid i Formel 1, där deras bil Maserati 250F blev världsmästare tillsammans med föraren Juan Manuel Fangio. År 1933 gjorde Maserati även ett genombrott med bilmodellen 8C/8CM, som var utformad med ett utav världens första hydrauliska bromssystem.

    Maserati 3500 GT

    År 1946 påbörjade företaget tillverkning utav enklare sportbilar för landsvägen, då dem tidigare bara byggt tävlingsvagnar och bilar för dem som hade råd att syssla med motorsport. En utav de första bilarna som tillverkades i serieproduktionen kallas för Maserati 3500GT. År 1967 ville man öka de ekonomiska resurserna för att kunna utveckla flera modeller, vilket ledde till att företaget blev ett så kallat dotterföretag till det franska bilföretaget, Citroen. Från 1989 var även Fiat delägare i Maserati. Dock så togs företaget över helt utav Ferrari, år 1999. Sedan år 2014 ingår Maserati i företaget FCA, Fiat Chrysler Automobiles.