Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Bilens historia

    Till skillnad från andra banbrytande uppfinningar kan inte originalidén om bilen tilldelas en enskildperson. Idén fanns säkerligen långt innan den första bilen producerades, och till och med så långt bak så att den omnämndes i Illiaden, i vilken Homer, konstaterar att vulkanen i en endaste dag gjorde 20 vagnar, åsyftandes på dåtidens motsvarighet till pansarvagnen. Men det finns ett par personer som är värda att nämna i den långa och krokiga period som gjorde att bilen blev vårt mest populära transportmedel.

    Den tidiga åldern

    Även Leonardo da Vinci begrundade sig över idén om ett fordon som drevs fram med en propeller på marken redan under 1400-talet. 1760 föreslog den schweiziske prästen J.H Genevois om fördelarna med att placera ett mindre vindkraftverk på ett bil-liknande fordon. Idéen låg i tiden efter de holländska framgångarna med att använda vindkraftverk på sina kvarnar. Andra uppfinnare funderade över möjligheten att använda ett klockverk för att driva att fordon framåt. Det fanns till och med potential i att använda sig av luftmotorer där den tyska fysikern Otto von Guericke uppfann en luftpump och var förmodligen den första i tiden att använda en sådan idé i praktiken, även om den i slutändan inte fungerade. Under 1600-talet kom den holländska uppfinnaren Christiaan Huygens till skott med att skapa en motor som fungerade genom ett starkt lufttryck som kom från efterföljande explosioner av krut. 1678 reste den belgiske missionären Ferdinand Verbeist till Kina där han gjorde skisser på vad som liknar moderna turbiner.

    Ångkraftens tidsera

    De flesta historiker instämmer med att Nicolas-Joseph Cugnot från Frankrike var den första uppfinnaren av en riktig bil. Cugnot fordon var ett tungt, ångkraftsdrivet sådant som 1769 ska ha färdats under 20 minuter och åkt drygt 4 kilometer med 4 passagerare. Efter drygt 20 minuters paus hade motorn byggt upp ett tillräckligt tryck för att färdas ytterligare 4 kilometer. Men det tog inte lång tid innan allt fler intresserade sig för potentialen med att bygga ett fordon som drev sig själv framåt. Cugnots efterträdare fortsatte med hans arbete och den första motorn som skapades efter honom sägs ha blivit byggd i Frankrike 1790. Och ångkraftsdrivna bussar åkte på gatorna i Paris redan 1800.

    Karl & Berta Hertz

    De tyska ingenjörerna Karl och Herta Bertz uppfann världens första praktiskt användbara bensindrivna bil 1888. Men det var få som tog intresse av deras bedrift, till dess att deras två yngre sönder, utan att fråga, lånade bilen en dag och körde iväg på en 100 kilometer lång roadtrip för att hälsa på deras farmor. De köpte bensin vid dåtidens apotekare, då bensinmackar ännu inte hade etablerats, och vid behov fick en av sönerna gå ut och putta på bilen i allt för branta uppförsbackar. Nyheterna om den här testkörningen på ett sådant långt avstånd spred sig och Hertz-familjen kunde knappast ha bett om ett bättre PR-stunt för sin uppfinning. Det tog inte lång tid efter innan de hade uppfunnit den fyrhjulsdrivna bilen och vid sekelskiftets avbrott var de världens största bilproducent.