Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Bugatti

    Bugatti

    I bilvärlden så pratas det friskt om detta bilmärke för tillfället. Då Bugatti har slagit ett mycket imponerande rekord och höjt begränsningen på hastigheten en bil kan hålla. Deras nya rekord för högsta hastighet ligger numera på 490,5 kilometer i timmen. Därför kommer denna text att erbjuda mer information om märket i sig samt dess populära bilmodeller.

    Mannen bakom märket hette Ettore Bugatti och var en man med både fransk och italiensk bakgrund som i grund och botten ville tillverka sportiga lyxbilar men även bilar som användes i tävlingssyfte. Det var årtalet 1909 som Ettores vision blev till verklighet när han öppnade företaget, i dåvarande Tysklands stad Molsheim. Kännetecken för Bugatti bilar var redan i starten dess speciella design samt att bilarna vann en hel del racinglopp. I Bugattis system bland modeller så talas det i regel om typerna. Exempelvis så heter bilarna vanligen något med “Type” före en siffra. Nu när det rabblas upp modeller så kommer “Type” att skipas, bland annat så hittar vi 35 Grand Prix, 55:an samt 57:an och 41 Royale bland de populäraste modellerna.

     

    När man ska se till det problematiska i märket Bugattis historia så måste det nämnas att Bugattis son, som även han var involverad i bilvärlden, dog redan innan sin far. Så när fadern Ettore Bugatti avled årtalet 1947 så fanns det inte någon kvar i jordelivet som kunde ta över stafettpinnen för att styra bilmärket. Detta ledde till att bilmärket endast hann släppa lite över 8 000 stycken bilar på dryga 40 år i verksamheten. Den allra sista modellen som släpptes var på 50-talet. Först på 90 talet så startades Bugatti upp igen och denna gången utav en entreprenör från Italien med namnet Romano Artioli. Från denna uppstart så har Bugatti återigen producerat sportbilar som är mycket exklusiva. I dagsläget så har det skett ännu ett ägarbyte på märket, det är Volkswagen som idag äger Bugatti.

    Påverkan av det andra världskriget

    Hur de flesta individer känner igen de klassiska Bugatti bilarna är dess karaktäristiska blåa färg samt speciella maskeringen på kylarna. Varför det var just den blåa färgen var då Frankrike hade den färgen när det handlade om just bilracing. Det var under just 20- och 30-talen som Bugatti hade de allra största framgångarna inom tävling och racingen.

    Påverkan av det andra världskriget
    Påverkan av det andra världskriget

    När det historiska depressionen slog till i världen så ändrade man lite av taktiken inom märket och fokuserade mer på att tillverka motordressiner samt att experimentera med modeller som skulle kunna komma att bli nya för märket. Det var dock under just denna tid som tyskarna ockuperade Frankrike. Konsekvensen för företaget under denna tid blev att fokuset fick skifta ännu en gång och läggas på amfibiebilar samt en sån stor förändring som att flytta hela rörelsen till Paris under en viss tid. Ska man sedan tala om tiden efter andra världskriget så blir det ingen rolig historia, då företaget aldrig klarade av att återhämta sig igen. Detta berodde på att mycket stora delar av den utrustning som användes i just produktionen av bilarna antingen hade förstörts eller flyttats på. Det var i början av 60-talet som fabriken lades ned för att återupptas senare igen på 90-talet som tidigare nämnt.