Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Del 1: Honda Civic 1975

    Om du någon gång pratar med en klassisk bilentusiast om vilken tidsperiod som är deras favorit kommer du kanske att bli förvånad när många pratar om ”det underbara 70-talet”. Det beror kanske på att de flesta bilälskare tänker på stigande bensinpriser, rost och ett generellt obehag när 70-talet kommer på tal. Men samtidigt som det påståendet inte går att förneka, finns det även en ljusare historia att berätta när det kommer till ”bilens medeltid”. I den här artikeln kommer vi att blicka tillbaka till 70-talet och skriva om de ljuspunkter som fanns i en tid där världen stod vid ruinens brant.

    Bilens medeltid

    Bilens medeltid” startade med att 70-talet inleddes med nya globala riktlinjer för miljöutsläpp vilket var – för den tiden – de tuffaste reglerna som införts när det gäller koldioxidutsläpp från bilar. Det var den första i raden av kommande restriktioner under 70-talet där regeringar ställde allt högre krav på biltillverkare och hur miljövänliga deras bilar måste vara. Slutligen landade det i att de måste reducera sina utsläpp med över 90% på endast fem korta år. Och för att strö salt i såren genomförde kongressen i USA även en motion som bestämde att samtliga bilar skulle köras på blyfri bensin. Även om det är svårt att idag tro att det skulle få katastrofala följder för bilindustrin under 70-talet, är det viktigt att komma ihåg att under de förgående 50 åren så hade bilar i princip exklusivt drivits av bensin med bly.

    Regler och regelverk

    Som att den här tillströmningen av nya regler och regelverk inte var nog för bilindustrin kom de snart att få det ännu svårare för sig. 1973 införde OPEC-länderna ett handelsembargo och skar av oljeexporten till västerländska länder. Det här föranledde en brist av råolja och genom det den största bensinbristen i moderna tider. Bensinpriserna gick i taket och runt om i USA och Europa kom köerna att växa vid bensinstationerna som ofta inte hade tillräckligt med bensin i sina lager. Som svar på detta kom krav från regeringar att biltillverkare nu måste producera mer energieffektiva bilar eller ta del av katastrofala böter, och i värsta fall nekas tillstånd att fortsätta producera bilar.

    Honda Civic 1975

    Det här var helt klart en av de svåraste tiderna för alla bilentusiaster ute i världen. Och medan en bil inte enskilt skulle kunna rädda hela bilindustrin, kom en oväntad hjälte att tända gnistan av hopp till liv igen. Det var ett löfte om en ny tid där spännande bilar snart skulle komma tillbaka trots de nya begränsningarna och motgångarna. Vilken var den här hjälten? Honda Civic CVCC 1975.  Men bilen kom inte över en natt. Däremot hade Honda redan börjat utvecklingen av en mer energismart bil redan 1966. Istället för att ignorera den allt mer miljömedvetna rörelsen under 60-talet valde Honda att lyssna på allmänheten och rikta in sig på att producera miljövänligare bilar. Och den kom i precis rätt tid: de fick äntligen en chans att visa upp sig som något mer än bara en tillverkare för motorcyklar. Och det var också en möjlighet för dem att ta sig an sina starkare japanska konkurrenter.