Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Del 2: Honda Civic 1975

    Som vi nämnde i den första delen så blev biltillverkare väl medvetna om att det enda sättet att fortsätta producera bilar var att följa de nya reglerna och riktlinjerna som länders regeringar hade satt. De flesta företag installerade så kallade katalytiska avgasrensningar i sina bilar som renade avgaserna innan de lämnade bilen. Men Honda ansåg att de systemen var en för dyr och ömtålig teknologi vid tiden, och gick emot den allmänna synen genom att bygga den första motorn som hade möjlighet att möta de nya kraven utan att implementera en katalytisk avgasrensning. Det här tidshistoriska vägvalet var möjligt genom Hondas revolutionära CVCC-motor.

    En otrolig motor

    CVCC-motorns cylinder var otrolig. Varje cylinder använde sig av ett traditionellt in-och uttag för valven, men där varje valv också inkluderade ett andra, mindre valv och miniatyrcylindrar som satt mellan tändstiften. Den är miniatyrcylindern skulle tändas och en mix av bensin och syre som togs emot av den första cylindern genom det traditionella valvet. Kombinationen av de två blandningarna, vid antändning, tillät cylindern en mycket mer stabil och långsammare antändning vilket producerade en helhetsförbränning av den kombinerade mixen vilket i sin tur reducerade utsläppen från bilen. Samtidigt som andra biltillverkare lade märke till det här teknologiska genomslaget, var det inte nog att Honda hade listat ut hur de kunde nå de satta miljökraven utan att använda sig av en katalytisk avgasrenare. De behövde göra mer för att attrahera allmänheten. Trots det såg Honda sina försäljningssiffror dubbla mellan 1974 och 1975. Så vad var det egentligen med den här lilla bilen som lämnade ett sådant stort avtryck på den amerikanska befolkningen? Tja, det var lite av det ena, och det andra.

    Bensinsnål och praktisk

    Först och främst var det hur CVCC-motorn inte enbart släppte ut mindre koldioxid. Det gjorde även bilen betydligt mer bensinsnål. Och i en tid där allmänheten var mitt uppe i OPEC-krisen med allt dyrare bensinpriser kom annonseringen från Honda om ”världens mest bensinsnåla bil” att tala direkt till den amerikanska befolkningen. Personer vallfärdade bokstavligen till deras återförsäljare. Vidare så drevs CVCC-motorn på blyfri bensin som reducerade chansen att motorn tog skada, vilket var ytterligare en stor försäljningspunkt på grund av de tveksamma typer av bensintyper som hade kommit fram under OPEC-krisen. Och slutligen var det Hondas förmåga att nå de nya koldioxidkraven utan en dyr katalytisk avgasrensning som gjorde att de kunde hålla kostnaden på bilen nere, och sälja bilen till ett förhållandevis lågt pris.

    Vände motgång till framgång

    Och det är i kort historian bakom hur Honda kunde etablera sig som en av de mest populära biltillverkarna i USA under 70-talet. Istället för att möta nya regelverk, riktlinjer och kriser med panik så såg de en möjlighet. Och istället för att bygga nya tråkiga bilar tog Honda en chans och imponerade allmänheten med sin Honda Civic. Sedan dess har Hondas framgångssaga fortsatt. Men för många är det här berättelsen om en biltillverkare som mot alla odds lyckades vända en katastrofal situation och göra det till sin fördel.