Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Ferrari – Historien om

    Ferrari är ett märke som förknippas med lyx, fart, stil och Italien. Inte konstig då det är ett italienskt bilmärke med gamla anor, genomgående hög kvalitet och superstarka motorer. Grundaren hette Enzo Ferrari och var en minst sagt passande grundare då han var en förre denna racerförare.

    Om grundaren

    Racerföraren Ferrari tävlade från början för Alfa Romeo under 20-talet i Italien. Efter sin karriär som förare valde han att fortsätta med snabba bilar men då, i stället som återförsäljare. Enzo Ferrari fick minst sagt mersmak och började först med att grunda ett eget racingstall med namnet Scuderia Ferrari (1928). Stallet valde att tävla med vagnar från Alfa Romeo i nio år, fram till 1938 då Ferrari själv började fila på sina egna modeller. Detta gjorde att bolaget med tiden, under 40-talet utvecklades till en fabriksverksamhet där de tillverkade egna bilar, som till exempel modellerna Bimotore och Alfetta – två härliga tävlingsbilar. Dessa två först modeller fick dock inte gå under Enzo Ferraris egna namn. I och med att hans namn allt som ofta lät tankarna föras till Alfa Romeo, ansåg man att det skulle vara ett otaktiskt drag att använda just namnet Ferrari för bilarna. Den första modellen som gick under Ferraris egna namn – Ferraris 125 S – kom så sent som 1947.

    Ferrari i nutid

    Under flera år, från 1968 till början av 2016 ägdes Ferrari av Fiat. I januari 2016 blev dock det italienska företaget sitt egna bolag med tillverkning i hemlandet, i Maranello i närheten av Modena. I samband med att företaget bröt sig loss blev det även börsnoterat för första gången på Wall Street.

    Ferraribilar är idag synonymt med högkvalitativa sportbilar och även några av världens snabbast bilar. Deras modeller tillhör toppskiktet av världens racerbilar men även gräddan av sportigare bilar för ”vanligt” folk. Historian gör sig ständigt påmind i dagens modeller, i synnerhet i emblemet med den svarta hästen på den gula bakgrunden. På de riktiga sportbilarna är emblemet i form av en sköld medan de mer landsvägsvänliga modellernas emblem är en enklare kvadrat. Båda emblem har dock bokstäverna S och F inristat vilket står för Scuderia Ferrari vilket var och fortfarande är namnet på tävlingsstallet som Ferrari startade. Inte nog med att den karaktäristiska symbolen är urläckert utformad, det har även ett eget namn – Il Cavallino Rampante.Om man frågar en person som identifierar sig som sportbilsintresserad kommer denna nog att säga att en äkta Ferrari ska vara röd i lacken. Ursprungligen var den röda färgen en symbol för hemlandets färg, men med tiden har färgen Maranelloröd blivit mer av ett signum.

    Ferrari 166mm 1950

    I Sverige tog det ett bra tag innan den första Ferrarin kom. Året var 1952 när den bilälskande Valdemar Stener importerade en bil av modellen 166 MM. Även här i Sverige är märket starkt förknippad med lyx och höga hastigheter. Men med tanke på de usla väderförhållandena som infinner sig under den ena halvan av året, är det inte jättevanligt med låga Ferraris rullandes på gatorna. Det finns i alla fall en auktoriserad återförsäljare tillika importör av det italienska bilmärket – Autoropa .