Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Ford – En historisk bil

    Från 1890-talet till 1920-talet var en bil bara en rik mans leksak. Tack vare Henry Ford, Ford Motor Company:s grundare, blev bilen tillgänglig till medelklassare. Ford inte bara uppfann en ny bil men också en billigare och mer effektivt sätt att tillverka bilar. Sedan blev Fords bilar inte bara ikoniska delar av amerikansk kultur men också raggarkultur i Skandinavien.

    Grundaren bakom Ford

    För att kunna förstå det måste man börja med mannen bakom Ford: Henry Ford. I det stora ville Ford att USA skulle bli ekonomisk oberoende och stimulera industrin i landet. Ford tyckte det var viktigt att amerikanska arbetare skulle få bra lön eftersom det då var möjligt att de skulle kunna ha råd till bilköp. Men Ford var ingen socialist och avskydde fackföreningar. 1903 grundade han Ford Motor Company där han kunde prova sina nya idéer om tillverkning. Att använda maskindrivna transportband i fordonstillverkning var nytänkande och innovativt när Ford började med det i år 1913. Löpande band var inte Ford:s uppfinning, det var ett förfinande av tidigare industriella uppfinningar. Och det var egentligen några av Fords anställda som hittade på det. Vad Ford hittade på var en vinnande kombination av effektiv industrialisering med vertikal integrering.

    Henry Ford

    Henry Ford var en världsmästare i effektiv marknadsföring också. Man kan säga att han inte bara byggde bilar, han byggde också ett klipskt reklamschema för att sälja dem. Som en del av det skapade Ford ett franchisesystem med lokala återförsäljare över hela landet. Han lyckades så bra att han snart kunde expandera företaget med tillverkning i Australien, Indien, och Frankrike.

    T-Forden: en stor succé

    Ford döpte sina nydesignade bilar efter alfabetet så man fick A-Ford, B-Ford och så vidare. Fast många modeller gick inte längre fram än till prototyp. Men det var med T-Forden som Ford fick sitt stora genombrott. T-Forden avtäcktes i oktober 1908, det tog tills 1913 som Ford började med masstillverkningen och marknadsföringen av bilen. Och redan i år 1914 hade Ford sålt mer än 250 000 T-Ford bilar. T-Forden hade en ratt på vänster sida vilket snart blev standarden för nordamerikanska bilar. Ramen och axlarna var snygga tack vare kromvanadinstål från Fords stålverk. Eftersom T-Forden tillverkades på löpande band i ganska högt tempo var man i början tvungen att använda ett snabbtorkande svart asfaltlack. Några år senare blev andra färger tillgängliga. Bensinmotorn kunde prestera en toppfart på ungefär 70 km/h. Tack vare relativ billig och lättskött blev T-Forden var mans bil i flera länder under lång tid innan tyskarna började tillverka Volkswagen. År 1921 var T-Forden ansvarig för lite mer än halva av världens totala biltillverkning. Kunder kunde välja mellan 9 olika stilar av T-Forden, till exempel Touring, Roadster, Coupe och Sedan. Alla stilar hade sina finesser men alla använde samma motor och chassi. Och man kunde köpa T-Ford över hela jorden.

    Ford F-150

    Maj 26, 1927 slutade Ford Motor Company tillverka T-Forden efter 19 framgångsrika år. I slutändan har Henry Ford ett stort ansvar för av bilismens födelse. Även idag är Fords pickup lastbilar en ikonisk symbol för amerikansk populärkultur.