Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Historien bakom Hummer

    Få bilar ger samma skarpa bild på näthinnan som när man säger Hummer. Detta typiska amerikanska märke, al la extra allt, av stadsjeeptyp eller pickupmodell. För att vara så stort och välkänt, är märket relativt ungt. Det har dessutom en ovanligt kort produktionstid – den inledande produktionen tog sin start 1992 för att bara sjutton år senare, 2010, läggas ner.

    Ett militärfordon

    Det hela började i USA, i företaget AM General (American Motors Corporation). De tillverkade denna stora suv endast avsedd för militära syften. Hummer var en jeep med alla egenskaper som en äkta jeep ska besitta – stor, stark motor, utrustad för grov och ojämn terräng med bra dämpning och stort utrymme mellan bil och mark. Själva märket såldes, åtminstone delvis, några år senare, 1999, till en annan amerikansk jätte inom bilbranschen, GM (General Motors). I stället för att AM General var de enda tillverkarna av Humrarna tilläts nu även GM att tillverka och kalla personbilar i stadsjeepformat Hummer. Således stod GM för cross-overmodellerna och AM General för de militära fordonen.Hummern är alltså från början ett militärt fordon, vilket går att spåra i alla deras modeller som kommit med åren. Hummerbilar har används i många krigssituationer av USA, bland annat i under Gulfkriget under 90-talets början. Fascinationen för det militära är stort världen över, inte minst i staterna, vilket också gjort att Hummer är ett vanligt bilmärke bland amerikanarna. Att Hummern kom att bli en personbil sägs beror på att skådespelaren Arnold Schwarzenegger la sin berömda näsa i blöt, talade med försvaret för att slutligen lyckas övertala armén att göra personbilar av den stora jeepen.

    Modeller

    I och med GM:s övertagande av namnet och Schwarzeneggers goda övertalningsförmåga blev Hummern en bil som gemene man och kvinna kunde ha. Den absolut första modellen, som alltså inte var till för något annat än militära ändamål fick namnet HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), men kallades även för Humvee. Det var just Humveen som användes under Gulfkriget. Den första modellen för privat bruk fick heta Hummer H1. Den följdes av Hummer H2, även kallad ”The Baby Hummer”, Hummer H2 SUT, Hummer H3T och slutligen Hummer H3. Just modell Hummer H3T kom att bli vad man kallar en konceptbil – alltså en bil som kom att visa riktningen för bilmärket genom att visa upp den senaste designen och funktionen som skulle användas i kommande modeller.  Det tog ganska många år innan försäljningen kom ingång på allvar. En Hummer är väldigt stor, trots att den är framtagen som personbil vilket kan anses lite osmidigt om man bor i stan. Många ser nackdelarna framför fördelarna med bland annat bensin, klumpighet och omkringliggande kostnader. Med tiden växte dock försäljningen och antalet bilar på gatorna världen runt.

    Trots att många, i synnerhet amerikaner, tycker att Hummern är en fantastisk bil som ger en känsla av makt på vägarna, är praktisk när man kör på primitiva områden och är perfekt för bönder och friluftslivsentusiaster, gick det inte tillräckligt bra för bilmärket. Efter ett misslyckat försök att säja märket till en kinesisk koncern valde GM att lägga ner all tillverkning av Hummerbilarna. Idag  finns det dock en mängd bilar kvar på gatorna, mest i USA men även i övriga delar av världen.