Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Kända veteranklubbar i världen

    Att samlas och putsa, förundras, imponeras, minnas och inte minst köra gamla veteranbilar är något som människor sysslar med världen över. En gammal bil har något magiskt över sig, som nya bilar aldrig besitter. Charmen med att bevara och spara en gammal bil är något som många tusental, ja kanske till och med miljontals människor runt om i världen förstått. Dessutom ger intresset för veteranfordon flera ypperliga tillfällen att lära känna nya människor med samma intressen, chanser att få tips om hur man sköter sin bil och även unika möjligheter om man vill se nygamla, välskötta modeller. Särskilt bra  tillfällen för att utbyta nostalgi och kunskap får man om man går med i en veteranklubb. Detta fenomen finns, liksom de gamla bilarna, i hela världen.

    Veteranklubbar är globalt

    Några exempel på klubbar är Abarth Club of GB, Daimler Enthusiasts Club (1945-1975), National Street Van Assoc., Tame Valley Vintage & Classic Car Club och 289 Register, The. Dessa exempel är inte bara toppen på ett enormt isberg, utan snarare en liten snöflinga på Mount Everest. USA och Europa med Storbritannien och Sverige i spetsen är kanske de områden där veteranbilar och veteranklubbar är störst. Det finns en slags kultur i det hela, en kultur om att det var bättre förr om man tar hand om det som är kvar. Många klubbar anordnar olika evenemang. I Sverige är det inte sällan som cruising blir sommaren höjdpunkt. En del som är väldigt roligt med just cruising i Sverige är att evenemanget inte nödvändigtvis arrangeras, eller snarare, helst inte arrangeras i storstäder. I stället väljer klubbarna (som allt som ofta har sina säten i små städer) att anordna bilträffarna på mindre orter. Detta gör att små byar, orter och områden blir en central mittpunkt, om så bara för en kväll. Men evenemang anordnar även på många platser i världen. Ett bra exempel är veteranbilloppet Mille Miglia, vilket är ett långdistanslopp genom det vackra Italien. Att besöka det loppet, antingen som tävlande eller som publik är som att besöka en godisbutik för den som älskar veteranbilar. 1000 mil, många stopp med glada samtal och härliga måltider. Märkena som BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Ferrari, Lamborghini och Alfa Romeo i härligt gamla modeller puttar fram och skapar vykortsliknade bilder tillsammans med det magiska landskapet.

    Veteranklubbar är globalt

    Årsklasser

    I Sverige gäller det 50 år om man ska få kalla sin bil för veteranbil, i alla fall om man lyssnar på Trafikverket. Rent historiskt har det räckt med 20 år, och i många klubbar i landet är kompromissen 30 år det vedertagna. I Frankrike har man i stället enligt Fédération Internationale des Vehiculés Anciens (FIVA) valt att dela in alla veteranbilar i fem olika årskullar. De äldsta kallas Antique och i denna kategori räknas bilar som är tillverkad före 1905. Därefter kommer klassen Veteran, och dessa bilar måste vara tillverkade mellan 1905 och 1918. Sedan kommer klassen Vintage till vilken bilar tillverkade mellan 1919 och 1930 räknas. Näst sist är klassen Classic för bilar producerade 1931-1945 och  slutligen, ungdomarna – klassen Post 45 som rör bilar tillverkade från 1946 till 1960.