Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Koenigsegg – Grundarna bakom

    I mitten av 90-talet hände något historiskt i Sverige. Landets första sportbilsföretag startade. Detta skedde synnerligen diskret, då det tog hela sex år tills den första färdiga bilen kunde rulla ut från garaget, ut på gatorna till världens beskådan. Och då var det inte svensk asfalt som bilen rullade fram på, utan fransk. Närmare exakt år 2000 i Paris kunde man njuta av den första prototypen av vad som skulle komma att bli Koenigsegg första riktiga modell (2002) – en skinande röd CC8S. Bilarna var exklusiva, minst sagt. Man kan knappast påstå att det var någon slags massproduktion av modellen. Sammanlagt tillverkades det sex stycken bilar av modellen CC8S. Två år senare, 2004 lanserade bolaget en ny modell, snäppet mer invecklad, avancerad och snygg. Och inte bara det, den blev världens snabbaste serieproducerad bil. Inte illa för att var en svensk bil, och väldigt långt från Volvo och Saab. Serien var kanske inte heller jättestor i och med att den nyare CCR modellen kom i att antal av fjorton bilar.

    Miljö i fokus

    Från att ha bara ha satsat på exklusivitet och hastighet tog företaget en ny vändning. I den rådande miljörörelsen valde man att i stället satsa på att fylla alla kriterier som en miljöbil måste uppnå för att få klassas som just miljöbil och samtidigt vara en sportbil i världsklass. Den utsläppssnåla bilen som kunde komma upp i svindlande hastigheter introduceras fyra år efter den nyare CCR-modellen. Hastighet är dock något som är Koenigseggs har bevarat som sin grej. Agera R, en modell som lanserades 2011 kunde accelerera från stillastående till 300 på bara 21 sekunder. Och det var bara ett världsrekord av sex med den modellen. Inte nog med det, två år senare var bilarna ännu snabbare. På senare år har de fortsatt med miljötänk och enastående hastigheter. Så vem är då mannen bakom detta minst sagt häftiga och svenska märke?

    Grundaren

    Grundaren heter Christian Erland Harald von Koenigsegg och kommer från Stockholm. En man som studerade ekonomi och bodde i Danderyd, som så många andra unga män. Precis som så många små pojkar ville han redan som femåring bygga sig en egen bil. Den enda skillnaden var att von Koenigsegg också gjorde det i verkligheten, och inte utav legobitar.  Christian von Koenigsegg var i unga år en framgångsrik entreprenör. Bara 22 år gammal startade han sitt aktiebolag Koenigsegg Automotive som kunde lanseras efter att han lyckats övertala rika investerare att satsa på bolaget. Tillsammans investerade de i en nätt liten summa på 60 miljoner. Han sa som det var, att han ville tillverka världen snabbaste bil, vilket gick hem i plånböckerna. Självklart är Christian von Koenigsegg ägare för företaget än idag. Att Koenigseggs bilar inte är helt gratis kanske man kan räkna ut. Om man har några miljoner över är det inga problem. Den dyraste modellen av Agera R (som slog sex världsrekord i hastighet) kostar idag 1 520 000 dollar. Som tur ingår en hel del lyx i priset, samt garantier och service som man bara kan drömma om på bilverkstan när man själv ska få sin bil besiktigad.

    Grundaren