Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Lamborghini – Historien bakom

    Italienarna kan sin pasta, sina viner, sina bakverk och absolut sina bilar. Lamborghini är inte som något annat bilmärke. Lamborghini är den bästa blandningen av europeisk finess, italienska touche, tidlös design och teknik i framkant. var året som bolaget kom till. Men då, knappast med sportbilar, utan i stället traktorer. Trots att man kanske idag rynkar lite på näsan åt detta var det i själva verket ett genidrag från grundaren Ferruccio Lamborghini då Italien var i ett svårt läge efter andra världskriget när det gällde bland annat fordon för jordbruket. Traktorerna sålde bra, såklart. Det finns inget som överträffar kraften bakom efterfrågan och utbud när det kommer till god handel. Ferruccio Lamborghini kunde och ville dock mer. Han sägs ha blivit besviken på en Ferrari som han ägde, vilket han gjorde synnerligen klart för självaste ägaren och grundaren av märket – Enzo Ferrari. Detta slutade inte väl, i all fall inte i första ledet då det utbröt en häftig dispyt. Men i andra ledet ledde just detta ordkrig till att Ferruccio Lamborghini började att bygga på sin alldeles egna bil. En bil som skulle var bättre, snyggare och bekvämare än en Ferrari. En bil som kom att bli den första av bilmärket som idag är Italiens pärla – en bil av märket Lamborghini.

    Succé, konkurs och succé igen

    Den första modellen lanserades 1963 och fick heta Lamborghini 350 GT. Javisst puttrade det på i maklig takt, även för efterföljaren Lamborghini 400 GT.  Bomben som slog ner kom dock sex år senare i form av succébilen Lamborghini Miura. Om man säger till någon idag att man har kört i 276 kilometer i timmen kommer det anses vara väldigt snabbt. Tänk då vad den hastigheten var 1966. Faktum är att det inte bara var snabbt, utan helt enkelt jättesnabbt och även den snabbaste hastighet som någon bil kunde komma upp i på den tiden. Solskenshistorian innehöll dessvärre inte bara snabba bilar utan tog slut ganska snabbt också. Efter en ekonomisk kris under 70-talet blev företaget tvunget att sälja alla sina fordon för att sedan lägga ner all verksamhet. I hela nio år var Lamborghini helt frånvarande, fram till 1978 då det amerikanska bilföretaget Chrysler köpte upp italienaren. Trots att detta inte var en särskilt lyckad affär bidrog det med att Lamborghini kom på banan igen.

    Volkswagen + Lamborghini = sant

    En lyckad affär var i stället när Volkswagen köpte upp Lamborghini. Detta samarbete har inte slutat än – Lamborghini ägs av Volkswagenkoncernen. Tillverkare av bilarna är det dock Audi som står för. Lamborghini har alltid varit ett kaxigt märke. Se bara på det emblem som får symbolisera märket – en gyllene tjur. Vad många inte känner till är att det inte bara är symbolen som är en tjur. Flera av modellerna har uppkallats efter stora och berömda tjurar som blivit berömda genom de traditionella tjurfäktningarna. Några exempel på modeller är Islero, Reventon, Muricelago och inte minst, klassikern Miura, vilket ska vara en tjursort som inte bara är stor och stark, utan även smidig och stilig. Vad kan passa bättre som namn på en italiensk sportbil än just Miura?

    Volkswagen + Lamborghini = sant