Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Lexus – lyxbilar utan sladd och diesel

    Lexus är ett japanskt bilmärke i premiumklass vars huvudkontor ligger i Nagoya i Japan. Företaget hävdar att bilmärket är skapat för att beröra, för att passionen driver företaget framåt och tillsammans med sina välutbildade ingenjörer kunna skapa bilar som alltid ska uppnå kundernas förväntningar. Men de menar också att det viktigaste är att sätta magkänslan och tillfredsställelsen före tekniken. Alltså, det som verkligen har betydelse för Lexus är att kundernas känslor ska bli påverkade positivt av bilen. De talar också om att prestandan är mer än bara kraften som bilen kan generera, utan det betyder också att skapa ett intryck som är både fysisk och känslofylld. Lexus syn och värderingar om teknologi är att den aldrig är statisk utan dynamisk. Designen på bilarna ska vara modig, unik och tydlig så den märks och syns samtidigt som den inspirerar kunderna. Lexus berättar att de alltid vågar gå ett steg längre, att flytta gränser och vara annorlunda. På grund av just detta bidrar det till att de alltid kan utveckla, förnya och skapa något bättre, enligt företaget.

    Elhybrider

    Något som är helt unikt med Lexus är att alla modeller som säljs i Sverige är självladdade elhybrider. Att ett bilmärke i premiumklass varken har sladdar eller tankas med diesel är ovanligt. På Lexus hemsida går det att läsa om deras självladdade elhybrider. Men kortfattat berättar de att dessa hybrider kombinerar bensin med el och laddas medan bilen körs – alltså krävs det ingen sladd. Det går att välja körläge som passar situationen och föraren bäst. Man kan alltså välja mellan att köra bara på el, med kombination av el och bensin eller enbart bensin. Det finns självladdade elhybrider från sedan, coupé, SUV till sportbilar, något som passar allihop, hävdar Lexus.

    Historian bakom Lexus och dess koppling till Toyota

    Företaget Toyota grundandes av familjen Toyoda som kom från en liten by i Japan. Familjen började sin karriär i en vävstolsfabrik som på grund av sin fartstridiga utveckling kom till att revolutionera Japans textilindustri. De brittiska vävstolstillverkarna Platt Brothers köpte upp Toyodas patent på vävstolarna, och av vinsten bestämde sig familjen att starta Toyota Motor Company år 1937. Toyota har tillverkat sina fordon sedan Toyota Motor Company grundandes, men år 1983 bestämde sig dåvarande Vd:n för Toyota, Eiji Toyoda, att fortsätta sin familjekarriär med att rikta in sig på lyxbilar. Toyota hade tidigare försökt sälja en lyxbil (Toyota Soarer), som var byggd på en redan befintlig Toyotamodell, men lanseringen misslyckades. Därför ville Eiji Toyoda att den här nya lyxbilsserien skulle grunda sig i en annan division, alltså den skulle byggas helt från grunden. Syftet med Lexus var att skapa fordon som kunde klassas med andra lyxbilar som Mercedes, BMW, Cadillac med flera. De ville också att de nya bilarna skulle rikta sig till bilmarknaden i USA.

    Historian bakom Lexus och dess koppling till Toyota

    Sedan Lexus lanserade sina två första sedanmodeller 1989, ökade försäljningen och produktionen kraftigt. Lexus visade sig att vara ett vinstgivande bilmärke, liksom Toyota. Redan år 1999 hade en miljon bilar sålts till USA. Idag finns Lexus i 60 olika länder.