Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Maffiga suvar

    Innan man avgör vilka suvar som är de maffigaste och häftigast kan det vara en bra idé att klargöra vad en suv egentligen är. Suv står egentligen för Sport Utility Vehicle vilket på svenska har blivit stadsjeep. Egentligen är den korrekta översättningen ”sportiga funktions- eller bruksfordon”, vilket är mer passande då suvar är sportiga bilar med tillräckligt bra stötdämpning och hög markfrigång för att kunna åka på i princip vilket gropigt underlag som helst. Något som förekommer väldigt ofta är felaktiga användning av suv på bilar som inte är riktiga suvar. En bil som är lite högre från marken behöver nödvändigtvis inte vara en suv, vilket många tillverkare verkar ha fått för sig. Som konsument kan alla dessa felaktiga benämningar göra marknaden till rena rama suv-djungeln, vilket är både jobbigt och inte särskilt uppmuntrande. Som hjälp finns det dock ett begrepp som kan vägleda konsumenter en aning i denna djungel – cross-over. En bil som benämns som cross-over är en perfekt blandning mellan en äkta suv och en traditionell personbil – oftast är utseendet inspirerat av suven och funktionen densamma som hos en personbil.

    Olika segment

    Suvar är populära, vilket gjort att näst intill alla globala bilmärken har minst en modell som antingen är en äkta suv eller en cross-over. Samtidigt som efterfrågan på suvar är stor, råder även olika önskemål på storleken hos suvarna. Vissa vill ha en enorm suv, medan andra föredrar en liten, behändig, men likväl hög bil. Vid val av suv kan man då botanisera bland de olika segmenten som suvar brukar delas in i: A- till E-segment. A-segmentet brukar även förkortas CUV vilket står för Crossover Utility Vehicle. Namnet säger rätt mycket om vad det är för slags bilar – lite mindre kraftiga i motorerna men likväl sportiga bilar. Ett bra exempel på den minsta klassen är Mini Countryman. I B-segmentet ingår lite kraftigare, lite större och lite bättre bilar ur ett äkta suv-perspektiv. Några exempel på bilar i denna kategori är Jeep Renegade och Jaguar E-PACE. Går man vidare en klass kommer man till suvar som är mer äkta, och motorerna kan vara riktigt starka. Till C-segmenten räknas bland annat Alfa Romeo Stelvio och Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc. De sista två segmenten innehåller helt klart de maffigaste suvarna. Bilarna är anpassade för riktig fältåkning med lera, gupp och terräng. Toyota Landcruiser och Mercedes GLE är bra exempel på bilar som kan räknas som D-segmentsuvar, medan Cadillac Escalade, Chevrolet Tahoe och den urläckra Alfa Romeo Stelvio Super 2,2 D 210 hk AT8 AWD ingår i E-segmentet.

    Olika segment

    Att tänka på innan köp

    När man ska köpa sig en suv gäller det alltså att bestämma sig för vilken sekvens man vill hålla sig till. Att kombinera det med motorkraft och antal sittplatser gör att det enorma utbudet blir en an ingens mer överskådligt. Suvar är normalt relativt dyra då man i de flesta fallen får en högkvalitativ bil som klara de flesta vädren och underlagen. Många suvar drar extremt mycket bensin, men miljötrenderna har även lyckats smyga sig in i suvbranschen – en härlig utveckling. Hybriderna på marknaden är numer många och finns i de allra flesta segmenten.