Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Porsche och historien bakom

    När man hör namnet Porsche tänker de flesta direkt på lyxiga vrålåk och snabba motorsportbilar. Detta stämmer till viss del men vad många inte vet är att Porsche i historien även står bakom den till synes gulliga ”Bubblan” och även en utav de första elbilarna. Vem som i grund och botten ligger bakom skapandet av varumärket är det inte heller många som vet.

    Grundaren

    Mannen bakom det häftiga bilmärket heter Ferdinand Porsche. Han föddes i gamla Österrike-Ungern, nuvarande Vratislavice i Tjeckien, år 1875. I början av sin karriär arbetade Ferdinand för två olika biltillverkare, Austro-Daimler samt Steyr-Werke, båda grundade i Österrike. Austro-Daimler är ett dotterbolag till den tyska biltillverkaren Daimler-Benz som ligger bakom grundandet av Mercedes-Benz bilarna. År 1898 fick Ferdinand Porsche en anställning hos en firma vid namn Lohners som tillverkade vagnar. Här fick han, tillsammans med firman, en idé som kom att leda till tillverkandet utav el-bilen ”Lohner-Porsche”. Bilen konstruerades med elektriska navmotorer på alla fyra hjul och var tänkt som ett komplement för eran med häst och vagn, som då höll på att dö ut. Problemet var dock att det på den tiden var svårt att hitta ström för uppladdning och räckvidden för denna bil var på endast 50-60 kilometer, innan den behövdes laddas om.  Under 1930-talet utvecklade Ferdinand den så kallade ”Tatra 97”, en bakhjulsdriven bil med svansmotor. Bilen är känd för sin rundade form och gulliga design. Denna bil kom att bli förebild för Volkswagens ”Bubbla”, en utav världens mest tillverkade bilar. Den första modellen som Volkswagen designade, utefter Porsches idé, kallades för SK 803. Denna bil kallades i folkmun även för ”Beetle”, översatt ”Skalbaggen” på svenska.

    Sådan fader, sådan son

    År 1931 valde Porsche att starta ”Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeug” som översatt till svenska blir ”Byrå för motorfordon, flygplan och vattenfartyg”. Detta kom att bli grunden för det som idag kallas Porsche AG. 1932 var året då Porsche konstruerade sin första tävlingsbil till koncernen Auto Union. År 1934 kom han med idén om en tysk folkbil. Porsche ville att denna folkbil skulle bli en pålitlig bruksbil, i en lätt konstruktion som var enkel att hantera. Porsche lade fram sin idé till det tyska trafikministeriet efter ett flertal avslag ifrån olika fabriker. Företaget kom senare att tas över utav Ferdinands son, Ferry Porsche, efter hans död 1951. Ferry Porsches dröm var att skapa den perfekta sportbilen. En enkel och lätt bil som använde energi på ett effektivt sätt. Detta koncept är något som företaget följer och strävar efter än idag. Enligt Porsches filosofi så handlar det inte längre om att ha så mycket hästkrafter som möjligt, utan snarare om ”mer idéer per hästkraft”. Idag tillverkas främst fem olika modeller utav Porsche, som i sin tur finns i olika varianter. Namnen på dessa modeller är Panamera, Cayenne och Macan, samt 718 och 911. Idag finns ett museum i Stuttgardt-Zuffenhausen för den som vill veta mer om Porsches historia. På en yta motsvarande 5600 kvadratmeter visas över 80 olika fordon upp som skapats utav Porsche genom tiderna. Detta museum sägs idag vara ett utav världens mest spektakulära museum när det kommer till motorsport.

    Sådan fader, sådan son