Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Saab Automobile

    Saab Automobile

    Saab Automobile

    Saab har varit i många blåsväder under årens lopp, men nu ägs det av ett säkerhetsföretag. De flesta förknippar själva namnet Saab med en bil, men det är så mycket mer än så. Företaget startade år 1937 i Trollhättan och meningen var då att tillverka plan som skulle vara med och hjälpa flygvapnet.

    Senare flyttades företaget till Linköping och finns kvar där än idag. Inte förrän år 1945 startades idén om att börja tillverka bilar. När bilarna började tillverkas så påminde designen väldigt mycket om den som användes när flygplanen skulle göras. Ingenjörerna hade kunskap om en teknik som heter aerodynamik och den användes nu även till ritningen av automobiler.

    Linköping + Saab = sant

    Premiären ägde rum i Linköping år 1947 och den första Saaben var en vansinnigt grön liten bil. År 1949 började bilarna produceras på marknaden och snart var det en omåttligt populär bil som började rulla omkring på de svenska landsvägarna. Bilen var pålitlig, säker och vacker tyckte alla som köpte den. År 1989 köptes 50 procent av Saab upp av General Motors. Sedan blev det ett dotterbolag och detta var år 2000. Numera görs inte bilar av Saab. Bolaget bytte återigen ägare år 2011 och nu var det Spyker som köpte det, men tyvärr gick det inte så bra där heller så Saab Automobile AB gick i konkurs samma år.

    Det stod mycket i tidningarna och i andra media när Saab gick i konkurs. Det var på den tiden då företaget sköttes av en man som heter Victor Müller. Eftersom företaget hade hållit på så länge, närmare bestämt ända sedan 40-talet så var det en naturlig del i en nedåtgående process, men det blåstes upp något ofantligt mycket. Holländaren Müller hade talets gåva och pratade för sig och företaget, huruvida allt han sa var fakta eller taget ur luften kanske aldrig kommer att komma fram i ljuset. Det höll på att gå i lås för Saab när några kineser skulle investera i företaget, men efter en kort tid drog sig kineserna ur hela affären. Borgenärer och andra finansiärer drog tillbaka sina pengar och det tillsammans med andra faktorer, som att General Motors blev skeptiska till hela företaget och även att regeringen och Riksgäldskontoret drog öronen åt sig gjorde att allt gick i krasch.

    Victor Müller blev åtalad

    Allt slutade med att Victor Müller blev åtalad för att helt enkelt ha klantat sönder hela företaget kan man säga. Han och några nära medarbetare var anklagade för svindleri av pengar och under rättegången skyllde han på många konstiga saker som egentligen inte hade med målet att göra. Ett tag diskuterades det om Saab skulle börja tillverkas tillsammans med Opels företag, men den affären gick också om intet för Sabb. Det sades upp människor som arbetade på Saab runtom i hela Europa och arbetarna hörde rykten om uppköpare från både Kina och Frankrike och de blev mer och mer förvirrade. År 2008 kom finanskrisen och för Saab, Hummer, Saturn och Pontiac gick det bokstavligt talat åt skogen i samma veva.