Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Självkörande bilar

    Det har gått 60 år sedan vi blev lovade flygande bilar av ledande ingenjörer i branschen. Men våra möjligheter till transport idag, och för den närmaste framtiden, verkar minst sagt bundna till marken. Kommer löftet om själkörande bilar att falla lika kort i slutändan? Nja, inte riktigt.

    Den självkörande bilen

    Drömmen om att ta en lång roadtrip under vilken vi lägger mer uppmärksamhet på att läsa en god bok, eller titta på en riktigt bra film, än vad vi gör på vägen är inom räckhåll. Men vi är inte riktigt där ännu. Och allt fler viktiga frågor börjar att ställas i kölvattnet av den här diskussionen: hur behöver våra vägar och motorvägar, men även bilkörande av oss människor själva, förändras för att göra det möjligt för att transformera oss till ett samhälle med en majoritet av självkörande bilar? Tidigare undersökningar om problematiken och möjligheterna med självkörande bilar visar att vi kan hitta svar i två delar.

    Börja långsamt, och inne i städer

    Till att börja med. Vi vet en transformation till att vi använder oss av en majoritet av självkörande bilar inte kommer att hända över en natt. Den absolut största delen av bilar ute på våra vägar idag har inga funktioner som tillåter självkörning eller väldigt begränsande egenskaper som hastighetskontroll. Och i dagsläget hittar du väldigt få bilar som de testar självkörande bilar på allmänna vägar. Men du kommer att hitta väldigt få hos din lokala bilförsäljare inom de kommande tio åren.

    En annan faktor beror på vår benägenhet att använda våra bilar så länge som möjligt. Antalet självkörande bilar kommer endast att växa i takt med att allt fler väljer att byta ut sin traditionella bil. En sådan transformation kommer att ta dig. En tredje faktor beror också på nivån av produktion. Ponera att samtliga personer är intresserade av att köpa en självkörande bil imorgon. I dagsläget är produktionsnivån av självkörande bilar för låg för att tillgodose en sådan efterfrågan, varför det skulle ta minst 10 år att ersätta en andel av dagens totala bilpool globalt.  Vidare kan vi vara ganska säkra på att självkörande bilar kommer att synas i allt högre utsträckning inne i städer innan de börjar att köras på motorvägar. Det har mer med lokal politik än teknologi att göra. Det är enklare att driva motioner inom kommuner än på statliga vägar för att testa effektiviteten av självkörande bilar.

    Många frågor kvarstår

    Det ovannämnda ger oss en indikator på när vi kan tänkas börja se självkörande bilar på våra vägar i en allt högre utsträckning. Men det finns fortfarande väldigt mycket som vi inte vet. Vissa tekniska aspekter måste finslipas. Hur kommer självkörande bilar att klara att åka i extrema klimat – vid kraftigt regnfall eller snöfall? Och hur kommer de att klara att åka på mindre välskötta vägar? Andra frågor om infrastrukturen kommer även att bli påverkad av självkörande bilar. Kommer det hjälpa dagens läge med trafikköer eller försämra det? Det finns flera frågor utöver dessa inklusive säkerheten i självkörande bilar som påverkar. Även om Teslas grundare Elon Musk är övertygad om att självkörande bilar kommer att vara en del av framtiden kan vi i dagsläget bara vänta och se. Förhoppningsvis blir det inte som med den flygande bilen.