Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Smart – den minimala bilen

    Länge har det varit på modet med bara större och större bilar. Suvar, country cross, dollargrin efter dollargrin… tills nu. Att ha en stor, farlig och bensindrypande bil är inte lika tufft längre. I stället strävar efter fler efter något mindre, något som fungera i stadskärnor och som inte drar eller släpper ut lika mycket bensin. Idag anses det inte riktigt klokt i mångas ögon att införskaffa rena rama djungeljeepen om man bor mitt i en stad med fin asfalt. Modet har gått från att var dum till att var Smart.

    Och vilka tog denna nya trend på allvar? Jo, hör och häpna, tyskarna. Detta billand där snabbhet, Autobahn och storhet har varit näst intill ledorden i bilbranschen. Men också Stau (stillastående och milslånga köer på motorvägen), luftförorening och oljud från trafik. Därför var det inte så konstig att Nicollas Hayek såg en marknad för Smart-bilar. Nicolas Hayak, chef över Swatchklockorna ville göra något banbrytande – en minimal men smart bil som passade den som inte behövde plats för åtta personer i en och samma kaross. Tillsammans med Volkswagen inledde han ett samarbete för att ta fram små behändiga bilar. Samarbetet resulterade i en minimal, relativt hög, tvåsitsig bil som lanserades på 80-talet. Modellen fick heta City Coupé och blev mallen för hur Smart-bilarna skulle utformas. Hela tanken var att det skulle  var just plats för två, men att det inte skulle var en sportbil, vilket annars är den vanligaste bilen som har plats för bara två. Snarare var idén en helt vanlig, mysig, körvänlig liten bil, med mindre utsläpp, mindre antal säten som innebar mindre faror på vägarna.

    Swatch + Mercedes = Art

    Efter några år valde Volkswagen att hoppa av samarbetet. Det tyska storföretaget ersattes av ett annat – Daimler-Benz, vilket är en mindre del av den stora koncernen Mercedes-Benz. Det var för när Daimler-Benz kom med i bilden som namnet Smart föddes. Smart är faktisk inte bara en ordlek med ordet för att var klok och smart, utan ursprungligen (och fortfarande) en förkortning för Swatch-Mercedes-ART. Med tiden togs hela företaget över helt och hållet av Mercedes-koncernen men det finurliga namnet  fick bestå. Det var ju trots allt Swatch-ägaren som hade knäckt idén.

    Fortwo

    I två år fanns bara den första modellen City Coupé. När man märkte att populariteten växte valde man att vidareutveckla konceptet med ytterligare några modeller. City Coupé fick byta namn till Fotrwo (för två) för att kunna bli den första delen i en mer informativ serie av modeller. Under 2000-talet kom Forfour (för fyra), som man kanske kan räkna ut, hade fyra säten. Likväl en mindre modell än de flesta andar bilarna och passade särskilt bra för storstadsbon. Mitsubishi var med i tillverkningen av Forfour och även en liknande modell med namnet Roadster. Tyvärr gick det inte jättebra för dessa lite större modeller. Det var det minimala som folket ville ha – inget mellanting. I stället har efterfrågan på Fortwo vuxit, först i Tyskland för att spridas vidare ut i övriga delarna av Europa, vidare till Asien med Japan som största kund, Kanada och sist men inte minst USA. Alla vill vara smarta.

    Fortwo