Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    Varför vi älskar klassiska bilar

    I de flesta fall är klassiska bilar rent skräp. Som James May en gång har sagt: om de var det bästa som finns, så skulle de fortfarande tillverkas. Moderna bilar är snabbare, har bättre styrning, mer pålitliga, bekvämare, mer miljövänlig, mer ekonomiska och i regel billigare att köpa. Kort så är de bättre på i princip allt som vi förväntar oss av en bil. Trots det här så är den på pappret betydligt sämre klassiska bilen fortfarande kvar i matchen, och verkar till och med att bli allt mer populär. Hur kan vi förstå det här?

    Det finns inget enkelt svar

    Det finns inget enkelt svar på den här frågan utan istället är det en kombination av faktorer som spelar in. Först så är det designen av bilen själv. Klassiska bilar skapades i en analog värld där designers använde sig av ett papper och en penna för att skapa eleganta former och linjer som inte skulle vara möjligt att skapa i dagens datorbaserade mjukvaruprogram som används av designers idag. Ta vingen på en Jaguar XK120 eller fronten av en Ferrari 250 GTO till exempel. Dessa bilar är vackra i varje sätt men har former som ingen modern designer skulle skapa idag – i de allra flesta fall. Men ofta så är sättet metallramen på undersidan av bilen så annorlunda konstruerat idag att det skulle vara direkt omöjligt att skapa liknande bilar som för 60 år sedan Dessa modeller hör till en svunnen tid, en tid som många idag ser tillbaka på med ett leende. Där designersinte var begränsade av att kvalitetkvalitetssäkra sina bilar med kraschtester, eller aerodynamiska faktorer utan där de istället skapade modeller utifrån dåtidens trender.

    Moderna produktionslinjer kontra hantverket

    Moderna produktionslinjer i fabriker har även tagit bort många av de karaktärsdragen från äldr bilder. Massproduktion av robotarmar utan ett mänskligt handslag som producerar identiska delar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan fokuserar på en sak: att möta mål och kvoter som sätts upp av bilföretag för att maximera effektivitet och lönsamhet. Klassisk bilproduktion å andra sidan var till stor del ett hantverk som utfördes manuellt av yrkesmän. De använde sig av simpla verktyg jämfört med dagens standard som polerades efter tiotals år av erfarenhet. Resultatet blir att varje del kom med en unik faktor skapad av en människa. Alla är inte så, självklart. Vissa var helt enkelt dåligt designade och byggda av personer som inte brydde sig om sitt hantverk. Men det här är vad som skiljer klassiska bilar från bara en gammal bil.

    Skillnader inne i bilen

    Mekaniskt så skiljer sig även klassiska bilar från moderna bilar. Moderna bilar använder sig av en förseglad enhet som innehåller komponenter som inte går att reparera på egen hand av gemene man. Kort sagt är de flesta delar i en modern bil kontrollerade av ett ”elektroniskt hjärta”, som tar in riktlinjer från köraren som sedan fördelar den genom olika delar i system. Alla dessa delar är skapade för att förbättra effektiviteten och göra bilen säkrare. Men på någon nivå går det inte att komma undan att det tar bort lite av den bilens karaktär och känsla.