Klassiek rijden

    Se alla nyheter

    VW och storföretaget bakom

    Tyskland är Europas billand. Inget annat land har gjort sig så känt som skickliga biltillverkare, i alla fall inte när det handlar om kvalitet. Das Auto – Bilen med stort B, det är naturligtvis en Volkswagen. Volkswagen grundades 28 maj 1937 i Tyskland. Bolaget Gezuvor (Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH) hade bestämt sig för att tillverka en folklig bil med hög standard till ett vettigt pris. Idén var inte dum och företaget gick med vinst snabbt. Bara ett år efter lanseringen bytte företaget namn till Volkswagenwerk GmbH, därav VW. Detta VW går att se idag på alla deras fordon i det silvriga, cirkulära emblem som smyckar miljontals frontar.

    Från Tyskland till resten av världen

    Till en början var Volkswagen helt tyskt. Folkbilen var något som omfamnades av såväl partier som folket. I synnerhet av arbetarna i Tyskland både innan och under krigstiden. Men som med så mycket annat i Tyskland tvingades även Volkswagen lägga ner sin produktion när tyskarna förlorade kriget. Tack vare en brittisk major började man återigen att producera nya fordon i Volkswagens namn. Grunderna till detta var helt enkelt att britterna var i skriande behov av bra fordon när de var utstationerade i krigsskadade Tyskland. Detta var även lyckosamt för bolaget då de fick förtur på material trots bristen på råvaror i landet. Så sent som 1949 blev Volkswagen tyskt igen efter flera år av brittisk ledning. Dock med ett krav att fackföreningar skulle ha mycket att säga till om i produktionen. Efter det växte bilföretaget mer och mer. Brasilien, Mexiko, Sydafrika, USA – hela Europa – bilmärket spred sig som en löpeld av kvalitet. 60-talet var helt enkelt ett gyllene årtionde för Volkswagen. Det var även under 60-talet som Volkswagen valde att gå från svansmotorer till vattenkylda motorer, frontmotorer och framhjulsdrift – ett vågat men taktiskt drag som genererade stor framgång i fler år framöver. Idag är Volkswagen ett multinationellt fordonsföretag med flera delägare. För 52,2 av aktierna står Porsche. Därefter kommer Niedersachsen med 20 procent och sedan Qatar. De återstående 10,8 procenten är fördelade mellan flera olika mindre aktieägare. VD:n sedan 2015 heter Matthias Müller, vilket inte är en man som tänker minska på produktionen.

    Tio märken i en och samma koncern

    I Volkswagens produktion ingår bussar, lastbilar och personbilar. Man brukar dela in Volkswagens olika bilmärken i två huvudgrupper i vilka tio olika bilmärken ingår. Den första gruppen är Volkswagen-gruppen och den andra är Audi-gruppen. I den förstnämnda ingår såklart Volkswagen, men också Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley och Volkswagens nyttofordon (till vilka bland annat lastbilar räknas). I Audi-gruppen ingår givet Audi och dessutom Lamborghini, Seat och Ducati. Idag är Volkswagens bilar populära och spridda världen runt. Det har gått både upp och ner för företaget genom historien. En riktig dipp var när man för bara några år sedan kom på att de hade fuskat med utsläppsuppgifterna om sina bilar. Trots olika motgångar har koncernen alltid lyckats slipa på sitt anseende och fortsatt vara ett favoritmärke. Till stor del har det antagligen med  kvalitén att göra. Koncernen Volkswagen har ett utbud som är variationsrikt och kvalitativt, något som gör den given på bilmarknaden.

     

    Tio märken i en och samma koncern